درحال بارگذاری...

شهداد روحانی: نغمه‌پرداز ایرانی با آوازه‌ای جهانی

شهداد روحانی (زادهٔ ۶ خرداد ۱۳۳۳ در رشت) آهنگساز، رهبر ارکستر، ویولنیست و نوازنده پیانو ایرانی است. او از جمله چهره‌های شناخته‌شده و برجسته موسیقی معاصر ایران به حساب می‌آید که در زمینه‌های مختلف موسیقی فعالیت‌های چشمگیری داشته است.

خانواده و تحصیلات

شهداد روحانی در خانواده‌ای اهل موسیقی متولد شد. پدرش، رضا روحانی، نوازنده برجسته ویولن و رهبر ارکستر بود و برادرانش انوشیروان روحانی، اردشیر روحانی و شهریار روحانی نیز از موسیقی‌دانان مطرح ایرانی هستند.

شهداد روحانی از کودکی تحت تعلیم پدرش به فراگیری موسیقی پرداخت و در سنین نوجوانی به هنرستان موسیقی ملی رفت. او سپس برای ادامه تحصیلات راهی اتریش شد و در آکادمی موسیقی وین به تحصیل در رشته آهنگسازی و تنظیم موسیقی پرداخت.

فعالیت‌های حرفه‌ای

آهنگسازی:

شهداد روحانی در زمینه آهنگسازی، آثار متعددی در ژانرهای مختلف موسیقی خلق کرده است. او آهنگسازی موسیقی متن فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری را بر عهده داشته که از جمله می‌توان به “مادر” (علی حاتمی)، “دلشدگان” (علی حاتمی)، “روز واقعه” (تهمینه میلانی) و “سارا” (داریوش مهرجویی) اشاره کرد.

روحانی همچنین آهنگسازی قطعات ارکستری و مجلسی متعددی را نیز در کارنامه دارد که برخی از آنها در سطح بین‌المللی اجرا شده‌اند.

رهبری ارکستر:

شهداد روحانی از جمله رهبران ارکستر برجسته ایرانی است که سابقه همکاری با ارکسترهای مختلفی در ایران و جهان را دارد. او از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۱ رهبر ارکستر سمفونیک تهران بود و در سال ۱۳۸۴ نیز به عنوان رهبر ارکستر ملی ایران انتخاب شد.

روحانی همچنین رهبری ارکسترهای معتبر دیگری همچون ارکستر فیلارمونیک سلطنتی لندن، ارکستر سمفونیک مالاگا و ارکستر فیلارمونیک بوئنوس آیرس را بر عهده داشته است.

بیوگرافی شهداد روحانی

نوازندگی:

شهداد روحانی علاوه بر آهنگسازی و رهبری ارکستر، نوازنده چیره دستی نیز در رشته‌های ویولن و پیانو است. او در سال‌های جوانی به عنوان نوازنده ویولن در ارکستر سمفونیک تهران فعالیت می‌کرد و در حال حاضر نیز گاه به گاه به عنوان نوازنده پیانو در کنسرت‌ها حضور پیدا می‌کند.

جوایز و افتخارات

شهداد روحانی در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود جوایز و افتخارات متعددی را کسب کرده است. از جمله این افتخارات می‌توان به دریافت جایزه “بهترین آهنگساز” از جشنواره فیلم فجر برای فیلم “مادر”، دریافت جایزه “بهترین رهبر ارکستر” از انجمن منتقدان موسیقی ایران و دریافت نشان “شوالیه فرهنگ و هنر” از دولت فرانسه اشاره کرد.

تاثیر و جایگاه

شهداد روحانی بدون شک یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های موسیقی معاصر ایران است. او با فعالیت‌های گسترده خود در زمینه‌های مختلف موسیقی، نقشی بسزا در ارتقای سطح موسیقی ایران داشته است.

آثار آهنگسازی روحانی به دلیل لحن و سبک منحصر به فرد و تلفیق عناصر موسیقی ایرانی و غربی، از جایگاهی ویژه در میان مخاطبان و اهالی موسیقی برخوردارند.

بیوگرافی شهداد روحانی

رهبری ارکسترهای معتبر در ایران و جهان و همچنین نوازندگی چیره دستانه، از دیگر وجوه برجسته فعالیت‌های هنری شهداد روحانی هستند که او را به عنوان یک موسیقی‌دان برجسته و شناخته شده در سطح بین‌المللی معرفی می‌کنند.

شهداد روحانی در حال حاضر نیز به فعالیت‌های خود در زمینه موسیقی ادامه می‌دهد و بدون شک نام او به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار موسیقی ایران در تاریخ ثبت خواهد شد.

در اینجا به چند نمونه از دیگر فعالیت‌های شهداد روحانی اشاره می‌شود:

  • داوری در جشنواره‌های موسیقی
  • تدریس در دانشگاه‌های موسیقی
  • عضویت در آکادمی‌های موسیقی
  • همکاری با خوانندگان برجسته ایرانی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *