درحال بارگذاری...

ونگلیس؛ سفری از یونان باستان تا ابدیت

نگاهی به زندگی پرافتخار اسطوره‌ای از موسیقی الکترونیک

اوانگلوس اودیسئاس پاپاتاناسیو، با نام هنری ونگلیس، آهنگساز و نوازنده یونانی بود که با خلق موسیقی‌های حماسی و فراموش‌نشدنی، نام خود را در تاریخ موسیقی جهان ثبت کرد. او در 29 مارس 1943 در شهر آگریای یونان متولد شد و از همان کودکی علاقه و استعداد خود را در موسیقی نشان داد. ونجلیس در طول دوران حرفه‌ای خود، با آهنگسازی برای فیلم‌های مشهوری مانند ارابه‌های آتش، بلید رانر، 1492: فتح بهشت و اسکندر به شهرت جهانی رسید.

ونگلیس، اسطوره‌ای در دنیای موسیقی، با خلق موسیقی‌های حماسی و جاودان، نام خود را در تاریخ موسیقی جهان ثبت کرد.

ونگلیس در دهه 1960 با گروه افرودایتس چایلد به شهرت رسید و آهنگ‌های پرفروشی مانند “Rain and Tears” را منتشر کرد. او در سال 1974 به لندن نقل مکان کرد و استودیوی شخصی خود را راه‌اندازی کرد. این آغازی برای دوران جدیدی در موسیقی ونجلیس بود، دورانی که او به خلق موسیقی‌های الکترونیک و امبینت روی آورد.

او در دهه 70 میلادی با تمرکز بر موسیقی الکترونیک، آلبوم‌های تحسین‌شده‌ای مانند “بهشت و جهنم” و “مارپیچ” را منتشر کرد.

یکی از برجسته‌ترین آثار ونجلیس، موسیقی متن فیلم ارابه‌های آتش بود که در سال 1981 برای او جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم را به ارمغان آورد. ونجلیس با خلق موسیقی‌های حماسی و پراحساس، به فیلم‌های بسیاری مانند بلید رانر، 1492: فتح بهشت و اسکندر عمق و معنای بیشتری بخشید.

ونگلیس در طول دوران حرفه‌ای خود به خلق موسیقی برای فیلم‌های مستند، تئاتر و اپرا نیز پرداخت. او همچنین به عنوان یک نوازنده چیره دست، در نواختن انواع مختلف سازها مانند سینتی سایزر، پیانو و ارگ مهارت داشت.

سفر به سوی ستارگان

ونجلیس نه تنها به موسیقی، بلکه به نجوم نیز علاقه زیادی داشت. او در سال 2001 به عنوان سفیر حسن نیت ناسا انتخاب شد و در سال 2013 میلادی، قطعه‌ای موسیقی را به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس ناسا منتشر کرد.

ونجلیس و دنیای سینما

یکی از مهم‌ترین بخش‌های فعالیت ونجلیس، آهنگسازی برای فیلم‌های مشهور بود. او با خلق موسیقی متن فیلم‌هایی مانند “ارابه‌های آتش”، “بلید رانر”، “۱۴۹۲: فتح بهشت” و “اسکندر” به شهرت جهانی رسید. موسیقی متن فیلم “ارابه‌های آتش” برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی متن شد و به یکی از ماندگارترین آهنگ‌های تاریخ سینما تبدیل شد.

نکاتی جالب درباره ونجلیس

ونجلیس در کودکی به طور خودآموز نواختن پیانو را یاد گرفت. او در دهه 1960 به عنوان یک نوازنده جاز فعالیت می‌کرد. ونجلیس به نجوم و فضا علاقه‌مند بود و موسیقی آلبوم “Albedo 0.39” را به این موضوع اختصاص داد. او در سال 2004 نشان افتخار لژیون دونور فرانسه را دریافت کرد.

خلاقیت بی‌وقفه

ونگلیس در طول دوران حرفه‌ای خود، به خلق موسیقی در ژانرهای مختلف از جمله الکترونیک، امبینت، نیو ایج، پراگرسیو راک و جاز ادامه داد. او با همکاری با هنرمندان مشهوری مانند جون لیدون و استیون هاوکینگ، آثاری منحصر به فرد و ماندگار خلق کرد.

آلبوم‌ها

Earth, Spiral, Heaven and Hell, The Dragon, Direct, Oceanic, Rosetta

موسیقی متن فیلم‌ها

 Chariots of Fire, Blade Runner, 1492: Conquest of Paradis Antarctica, Bounty, Missing, Alexander

مرثیه‌ای برای یک نابغه

ونجلیس در 17 می 2022 در سن 79 سالگی در پاریس درگذشت. مرگ او ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای دنیای موسیقی بود. ونجلیس با خلاقیت و نوآوری خود، مرزهای موسیقی را جابجا کرد و آثاری ماندگار از خود به یادگار گذاشت. موسیقی او تا ابد در قلب و خاطره دوستداران موسیقی در سراسر جهان باقی خواهد ماند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *